A JAK AUTOBUS
Cel: ćwiczenie wydłużonej fazy wydechowej, rozwój pamięci słuchowej, artykulacja głosek dźwięcznych.
Opis zadania projektowego: Dziecko „wsiada do autobusu”. Każdy przystanek to inna głoska lub słowo na daną głoskę np. „a”. Dziecko powtarza głoskę/ sylaby/ słowa. Może również wymyślać słowa nadaną głoskę lub powtarzać zdania np. „Ananas jedzie autobusem”. Na zakończenie wykonuje długi dźwięk „brrrrrrrr” jak silnik lub bip-bip, jak klakson autobusowy.
Materiał głoskowy/ wyrazowy dobieramy do aktualnie ćwiczonej głoski lub zgodnie z aktualnie realizowanym materiałem. Dostosowujemy go także do możliwości dziecka.
B JAK BALON
Cel: ćwiczenie oddechowe i fonacyjne, różnicowanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych.
Opis zadania projektowego: Dziecko ozdabia mazakami nadmuchane balony lub rysuje balony na kartce i ozdabia je rysunkami/naklejkami. Na każdym balonie zapisane są ćwiczone sylaby/logotomy/wyrażenia (np. ba, pa, bo, po, bu, pu- lub inne). Dziecko losuje balon, wypowiada sylabę z różnym natężeniem głosu (cicho, głośno, śpiewająco). Potem dmucha na papierowy lub nadmuchany balon zawieszony na nitce, by go wprawić w ruch.
